Jak napisać biznesplan, który przynosi zyski? - Trasted
+48 798 099 461 Wrocław, ul. Długa 68D Pn - Śr : 10:00 - 18:00 | Czw - Pt : 7:00 - 15:00

Jak napisać biznesplan, który przynosi zyski?

Biznesplan jest dla firmy tym, czym fundamenty dla domu. Budowa przedsiębiorstwa bez niego jest możliwa, ale może okazać się trudniejsza i nieskuteczna. Nie ma jednego przepisu na stworzenie idealnego planu na biznes, ale istnieją pewne cechy wspólne, które powinny się w nim znaleźć. Dzięki nim sporządzony plan może przynieść oczekiwane zyski i sukces, tym bardziej iż jest on wymagany podczas składania wniosków o dofinansowanie na założenie firmy.

Jak napisać biznesplan, który będzie pomocny podczas budowania i prowadzenia działalności gospodarczej?

Odpowiedzią jest poniższy artykuł.

jak napisać biznesplan

Co trzeba wiedzieć przed napisaniem biznesplanu?

Określenie koncepcji na biznes pozwala nie zboczyć z obranego kursu w przyszłości. Przedstawienie spójnej wizji, połączonej z konkretnymi celami i wytycznymi finansowymi (lub innymi) umożliwia prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób, który gwarantuje sukces. Brak planu wprowadza natomiast chaos w szeregi przedsiębiorstwa. W rezultacie ani szef, ani jego pracownicy nie wiedzą, dokąd zmierzają, co utrudnia podejmowanie decyzji oraz wykonywanie obowiązków.

Przed napisaniem biznesplanu należy wiedzieć, że jego głównym założeniem jest określenie, kto chce założyć firmę, jaki będzie przedmiot jej działalności, w jaki sposób przebiegnie realizacja głównych założeń, a także jakie są przewidywania w zakresie kosztów.

Aby wiedzieć, jak napisać biznesplan, nie potrzeba wiedzy tajemnej i specjalistycznej. Wymagany jest natomiast czas oraz sprecyzowanie własnych pomysłów, celów i założeń. Ważna więc jest znajomość siebie oraz własnego przedsiębiorstwa i branży. W konsekwencji plan na biznes pełni przede wszystkim funkcję informacyjną: porządkuje wiadomości, koncepcje i informacje. Następnie przekazuje on przedsiębiorcy dane na temat zgromadzonych pomysłów. W ten sposób może nastąpić zmiana lub korekta pewnych założeń, które okażą się korzystniejsze dla firmy.

Choć biznesplan jest wymaganym dokumentem podczas starania się o dotacje lub kredyty, warto potraktować go przede wszystkim, jako pismo ułatwiające prowadzenie działalności.

Jak napisać biznesplan, który przynosi zyski?

W tym ujęciu zyski są rozumiane, jako skuteczne i rentowne prowadzenie przedsiębiorstwa ze spójną wizją na przyszłość. Tak przedstawione zyski mogą jednak w bardzo szybkim tempie przerodzić się w korzyści finansowe, wynikające z koherentnej strategii, przedstawionej w planie na firmę.

Pozostaje zatem pytanie, jak napisać biznesplan, który przynosi zyski?

1.      Streszczenie

Jak sama nazwa wskazuje, celem streszczenia jest zaprezentowanie biznesplanu w krótszej i zwięzłej formie. Stanowi ono niejako oddzielny dokument, służący przede wszystkim do przedstawienia pomysłu na przedsiębiorstwo innym osobom, np. inwestorom lub instytucjom. Streszczenie powinno być więc „świadectwem”, które potwierdzi, iż planowany biznes będzie opłacalny i odniesie sukces.

Streszczenie powinno zawierać przede wszystkim:

  • wszystkie niezbędne nazwy (np. przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa),
  • plan na prowadzenie i rozwój przedsiębiorstwa (ogólne założenia i koncepcje),
  • plan finansowy (zestawienie prawdopodobnych kosztów i zysków w przyszłości),
  • opis produktu lub usługi (w kontekście korzyści dla klienta),
  • strategię na wykorzystanie potencjalnych pieniędzy, wniesionych przez inwestora.

Jako że głównym celem streszczenia jest zainteresowanie inwestorów, dokument powinien być zwięzły, konkretny i relatywnie krótki, a jego czytanie nie powinno zająć dłużej niż 10 minut. Zarówno streszczenie, jak i cały biznesplan musi przekazywać prawdziwe oraz realne informacje. Przekazywanie fałszywych danych, które nie są możliwe do zrealizowania w określonym czasie, wywołuje brak zaufania ze strony inwestorów oraz przekreśla szansę na biznesowy sukces.

Zalecamy przygotowanie streszczenia po napisaniu całego biznesplanu.

biznesplan

2.      Opis firmy

Charakterystyka firmy w biznesplanie powinna przekazywać wszystkie niezbędne dane, informacje, cechy, cele, motywy i założenia, dotyczące przedsiębiorstwa. Oprócz więc personaliów przedsiębiorcy i danych firmy, należy przedstawić również odpowiedź na pytania:

  • Dlaczego przedsiębiorstwo powstaje akurat w tej, a nie innej branży?
  • Jaka jest misja firmy?
  • Jakie są rokowania na przyszłość dla całego przedsięwzięcia?
  • Czy działania firmy są kierowane konkretną misją lub motywami?
  • Jakie są cele do osiągnięcia w najbliższych latach?

Opis firmy będzie różnił się w zależności od tego, czy przedsiębiorstwo już istnieje, czy dopiero ma powstać. W pierwszym przypadku można pokusić się również o krótkie zreferowanie historii firmy i jej dotychczasowych działań, a także zaznaczenie obecnej pozycji na rynku. W drugim przypadku natomiast można skupić się na postępujących pracach, zmierzających do otworzenia firmy, a także własnych osiągnięciach, powiązanych z przedmiotem działalności.

3.      Przedstawienie produktu lub usługi

Działalność firmy jest nierozerwalnie połączona ze sprzedażą określonych produktów lub usług. Kluczowe więc jest, aby biznesplan zawierał dokładny opis oferty, a także plan sprzedaży. Tym samym powinny w nim znaleźć się takie informacje jak:

  • nazwa produktu lub usługi,
  • parametry techniczne (np. rozmiar, waga, kolor, rodzaj),
  • koszt produkcji lub wytworzenia,
  • cena, którą zapłaci konsument,
  • najważniejsze zalety i cechy,
  • właściwości, które wyróżniają produkt lub usługę na tle konkurencji.

Od sprzedaży zależy rentowność przedsiębiorstwa, która ma kluczowe znaczenie w utrzymaniu firmy, a także pozyskaniu inwestorów. Biznesplan powinien więc zawierać szczegółowy, realny i konkretny opis produktu lub usługi, który pozwoli ukazać firmę w dobrym świetle i skieruje ją na właściwe tory sprzedażowe.

4.      Analiza rynku

Niezbędną czynnością, którą trzeba wykonać przed wprowadzeniem produktu lub usługi na rynek, jest jego analiza. Można ją dokonać samodzielnie, korzystając z dostępnych źródeł wiedzy i narzędzi lub zlecić ją specjalistom. Wyniki analizy powinny natomiast znaleźć się w biznesplanie, a ich funkcją jest odpowiedź na pytania, dotyczące:

  • rynku docelowego i jego wielkości oraz trendów,
  • konkurencji na danym rynku,
  • klientów docelowych, ich zachowań, potrzeb i motywów,
  • wielkości produkcji lub skali świadczonych usług,
  • rokowań sprzedażowych.

Analiza rynku pozwala określić swoje realne szanse na zaistnienie w udziale danego rynku, a także wyznaczyć ramy czasowe do osiągnięcia konkretnych celów. Co więcej, analiza rynku może zaowocować znalezieniem pewnej niszy, na którą zostanie ukierunkowane dane przedsiębiorstwo, co przełoży się na pozyskanie inwestorów oraz ogólny sukces.

strategia biznesowa

5.      Strategia marketingowa

Wdrożenie odpowiednich działań marketingowych pozwalają wielokrotnie zwiększyć sprzedaż produktów lub usług. Bez skutecznej reklamy nawet najlepsza oferta nie dotrze do potencjalnych klientów, ponieważ przyćmią je działania konkurencji. Tym samym strategia marketingowa jest niezwykle ważna, a jej zadaniem jest określenie:

  • grupy docelowej oferowanych produktów lub usług,
  • sposobu dystrybucji,
  • formy promocji,
  • kanałów komunikacji z klientem,
  • sposobów na dotarcie do klienta,
  • kosztów, poniesionych w ramach kampanii marketingowych,
  • reakcji konsumentów i konkurencji na wprowadzenie nowych produktów lub usług.

Im lepsza i dokładniejsza strategia marketingowa, tym atrakcyjniej prezentuje się biznesplan. Poza tym koncepcja reklamowa wyznaczona już na tym etapie, pozwala rozpocząć szybszą, skuteczniejszą i dokładniejszą promocję w chwili, gdy tylko produkt lub usługa wejdzie na rynek.

6.      Zarządzanie przedsiębiorstwem

Nie tylko sprzedaż i marketing, ale również zarządzanie przedsiębiorstwem jest niezwykle istotną częścią biznesplanu. Przedstawienie kadry zarządzającej, pracowników i ich formy zatrudnienia, polityki wynagrodzeń czy harmonogramu działań, pozwala zbudować spójną strukturę organizacyjną firmy, która będzie działać jak dobrze naoliwiona maszyna.

7.      Plan finansowy

Choć za powstaniem każdego przedsiębiorstwa powinna stać sprecyzowana idea, to jednak finanse budzą najwięcej emocji. Nic więc dziwnego, że plan finansowy w biznesplanie najbardziej interesuje potencjalnych inwestorów, a wielkość dochodów jest czynnikiem, o który najmocniej dbają przedsiębiorcy.

Co więc powinien zawierać plan finansowy, sporządzony w biznesplanie?

  • Przychody i koszty, dotyczące prowadzenia firmy.
  • Źródła finansowania.
  • Wysokość planowanych zysków.
  • Ujęcie finansów w przyszłości w dwóch wariantach (optymistycznym i pesymistycznym).
  • Sprecyzowany punkt rentowności BEP.
  • Analiza wskaźnikowa.

Plan finansowy może stanowić czynnik, które ostatecznie przekona lub zniechęci inwestorów do wniesienia środków finansowych. Ponadto jest on doskonałą okazją dla przedsiębiorcy na zobaczenie konkretnych wartości liczbowych, a następnie określenie potencjalnego zysku i zaplanowanie – na tej podstawie – kolejnych kroków rozwojowych i sprzedażowych firmy.

pomysł na rozwój firmy

Jak napisać biznesplan?

Biznesplan nie może zagwarantować zysków, ale może do nich przybliżyć. Przedsiębiorcy, którzy skrupulatnie przygotowują plan na prowadzenie i rozwój firmy, już na początku osiągają przewagę nad konkurencją. Spójna wizja i sprecyzowane cele pozwalają prowadzić przedsiębiorstwo w ustalonym kierunku, który przyniesie sukces i zysk.

Podsumujmy, jak napisać biznesplan, który przynosi zyski:

  1. Streszczenie
  2. Opis firmy
  3. Przedstawienie produktu lub usługi
  4. Analiza rynku
  5. Strategia marketingowa
  6. Zarządzanie przedsiębiorstwem
  7. Plan finansowy

Biznesplan może również zawierać harmonogram, w którym zostaną przedstawione terminy realizacji poszczególnych etapów otworzenia i rozwijania przedsiębiorstwa.

_________________

W przypadku pytań lub chęci uzyskania pomocy, jesteśmy do Twojej dyspozycji w biurze rachunkowym Trasted, które od 20 lat specjalizuje się w obsłudze księgowej małych, średnich i dużych firm.

Zamów kontakt

Zostaw nam swoje dane, a my skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h.